Jsou trochu pyromani. Testují vlaky, tramvaje i lanovky

16. 4. 2020

Ať se lidé postaví nebo si sednou kamkoli, neuhoří, ujistil Daniel Kudláček, jednatel zkušební laboratoře z Nového Jičína zaměřené na drážní vozidla. Firma CZ testing institute je jedinou v Česku, která testuje z pohledu požární bezpečnosti vše, co jezdí po kolejích.

 
Naším zájmem jsou vlaky, tramvaje, metro, trolejbusy i lanové dráhy,“ nastínil šéf akreditované laboratoře, která testuje nehořlavost materiálů a provádí životnostní i spolehlivostní zkoušky interiérů. Její zaměstnanci jsou de facto pyromani. „Mají kladný vztah k ohni,“ usmál se Kudláček. Hasiči podle něj do firmy ještě nemuseli.
 
Žádný test se dosud nevymkl kontrole. Sem tam hasíme, ale zvládáme to vlastními silami,“ přiznal a pokračoval: „Z druhé strany máme tým odborníků, bez nichž bychom náročné testy dělat nemohli.“
 
Při nich využívají řadu přístrojů a zařízení. Mezi ně patří kouřová komora či zařízení na měření vertikálního šíření plamene. „Test na vertikální šíření plamene máme jediní v Česku,“ upozornil Kudláček s tím, že zkouška jednoho materiálu trvá asi tři týdny. Během ní musí laboratoř nasimulovat všechny možné stavy, ke kterým může v provozu dojít. Včetně žhářství či teroristického útoku.
 
Nejčastější příčiny požárů drážní techniky jsou ale technické závady, mechanické či elektrické,“ připomněl. Ve světě se někdy zkouší celé vozy. „U nás ale nikdo nepostaví a nespálí vagon za 25 milionů,“ poukázal jednatel. V Novém Jičíně se jednotlivé komponenty vozů a testovaného materiálu vyřežou na kostičky o velikosti 7,5 krát 7,5 centimetru.
 
Zkouší se i celá sedadla, tři kusy. Krásné kožené sedačky v plné výbavě, s elektrikou, masáží a nevím čím vším, a totálně je spálíme,“ přiznal. U testů hodnotí mj. parametry výhřevnosti, úbytek materiálu i kouř.
 
Často zkouší hořlavost materiálů, které jen tak nevzplanou, třeba speciálního bezpečnostního skla lokomotiv. „Jde o takřka pancéřové sklo, má několik vrstev. Zahřívá se pomocí speciálních hořáků na teplotu 830 až 870 stupňů po dobu 30 minut. Zkoumáme, jak to hoří, kolik tepla se uvolní, co se při tom požáru děje, jak rychle se oheň šíří, jaký je vývoj kouře a zejména toxicita plynů. To je z pohledu požární bezpečnosti alfou i omegou,“ popsal.
 
 

<  Zpět na výpis